25 Jan 2011

Bagaimana menjadi lelaki yg bijak...

as salam all blogger...

slalu nya kite sang lelaki akan mempertikaikan klu2 ade gurl yg seksi2, lawa2 lalu depan kite kan...
dlm hati terdetik 'huish, hot seyh minah ni'...
tpi adakah kite bijak klu berfikiran begitu...

Bagaimana menjadi lelaki yg bijak...

1. berusaha melindungi wanita dgn kata lain menjadi pelindung kepada mereka...

- mcm mane nk jdi pelindung ya? pelindung n general klu nk diertikan... yela, bkn saja sbg pelindung dari segi luaran saja malah dalaman... kdg2 kite n tolong org yg kite suke je... tpi, org yg kite xsuke kite akan abaikan saja w'pon dia dianiaya...

2. tak meminta sesuatu yg bkn haknya pada wanita...

- aku kias2 n, harap korang paham la ye... kite saling ingat-mengingati satu sama lain... aku pon bkn baik sgt... n ditujukan kpada yg sedang couple ye... yela, xkn la sampai nk mintak something yg menjatuhkan maruah wanita... ape kite rase klu ade org wat cm2 kat adik2 gurl or kakak kite... panas kan... mesto klu boleh nk shoot muke budak yg wat tuh..


3. jaga hati, pandangan n percakapan kpd semua org...

- yg n paling payah la bagi aku nk wat.. almaklumlah, sume n berpunca dari nafsu... klu nafsu tidak terkawal, kite akan nampak yg macam2... klu xnmpak pon mesti nk cari kan.. bab percakapan plak, sikit2 nk mencarut kan klu xdpt kawal marah tu... hati plak, slalu xikhlas klu lakukan sesuatu n mengharapkan balasan... so, lelaki yg bijak akan jaga sume n...

4. mahu wanita yg baik untuk jdi isterinya dan ibu kpada anak2nya...

-tye la sape saja laki kat dunia n.. mesti dorg mahukan isteri yg terbaik... tpi, berfikir la kite ye dgn kata-kata n ' WANITA-WANITA YANG BAIK ADALAH UNTUK LELAKI-LELAKI YANG BAIK DAN LELAKI-LELAKI YANG BAIK ADALAH UNTUK WANITA-WANITA YANG BAIK DAN BEGITULAH SEBALIKNYA'... so, muhasabah diri kite sendiri... adakah kite cukup terbaik untuk mendapatkan wanita yg terbaik...

5. tahu bahawa wanita mahu dirinya dihormati dan bukan dikhianati...

-sifat semulajadi wanita mmg lemah lembut... tpi, xsemestinye para lelaki n dpt assume yg sume gurl n blh dipermainkan.. aku xkate sume laki cm n... kdg2 ade gak gurl yg berperangai player... 

so, adakah kite n wahai lelaki adalah lelaki yg  bijak?

sumber pict dari google




6 shout!!!:

Mama Zharfan berkata...

entry yg menarik and padat dgn mesej. thanks for sharing

kalau sudi, nak mintak tlg u vote(sblm midnite tonite)

tlg vote utk MZ!

M[i]$Z[a]C[k] berkata...

nk copy ney boley x? huhu

amir aizat berkata...

interesting sgt!!

nur aisya humaira berkata...

Saya nk lelaki yg baik,tpi sye tk thu sye ni dlm kategori baik ke tk...:)

Afiq Din berkata...

mama zharfan : welcome... bru dpt on9 la.. xsempat vote... huhu.. sory

misz zack : orait... xde hal...

aizat : sekadar berkongsi :)

aisya : jodoh d tgn ALLAH... usaha la ke arah yg lebih baik...

~~Sue eLLa~~ berkata...

entry niy sue sgt suka...takder kondem saper2 pun...mmg ptt di share bersama....

Related Posts with Thumbnails
 

aKu nAk KaTe ApE © 2010

PSD to Blogger Templates by OOruc & PSDTheme by PSDThemes